Outdoor Ranger

Outdoor Ranger er den ultimative friluftslinje for dig, der vil have inspiration, udfordring og store oplevelser i noget af Danmarks smukkeste natur.

På Outdoor Ranger får du en fuldtonet friluftslinje med fagområder som bushcraft, sankning, kajak, kano, klatring, mountainbike, fiskeri, UV-jagt, vandring og overnatning.

Kursusindholdet følger årets gang, og de enkelte fag og emner følger naturens orden. Kurset kræver ingen særlige forkundskaber - her er plads til alle!

Sammen tager vi på fede og hyggelige ture til lands og til vands, hvor du får mulighed for at prøve det hele af og komme helt tæt på naturen.

Du vil blive undervist af højskolens dygtige lærere og spændende samarbejdspartnere.

Kursets indhold

På Kalø bor du midt i Nationalparken, og vi udnytter hver dag højskolens fantastiske placering midt i skoven og et stenkast fra vandet. Du har altså stranden, skovene, bakkerne og en af de Europas mest anerkendte vandrestier lige uden for dit værelse. Du kan vandre, cykle, svømme, løbe, sejle, fiske, fouragere, træklatre, lave bål, overnatte i naturen og nyde udsigterne hver eneste dag i et af Danmarks mest spændende og varierede områder.

Og det bedste: Som Outdoor Ranger kan du gøre det hele i fællesskab med nogen, der har den samme interesse og fascination som dig.

Det arbejder vi blandt andet med:

Vildmarksliv og bushcraft

• Ild og bygning af shelter
  • Overlevelse i vildmarken
  • Orientering efter kort, kompas og GPS
  • Bushcraft og håndværk
  • Turplanlægning og formidling

Friluftsaktiviteter

• Kajak (IPP2 Certificering)
  • Kano
  • Stand-Up Paddling
  • Træklatring og rapelling (Basiscertificering)
  • Mountainbike
  • Vandring

Naturens spisekammer

• Sankning ved skov og strand
  • Fiskeri i hav og sø
  • Undervandsjagt
  • Vild mad og udendørs madlavning

Jagt og vildt (tilvalgsmulighed – kræver ikke jagttegn)

• Jagtteknik: Skydning med hagl og riffel, pürsch-jagt, lokkejagt, trækjagt, fælder mv.
  • Vildthåndtering: Slagtning, partering og mad med vildt
  • Vildtpleje og vildtkending
  • Jagtlovgivning og jagtetik

Alene i vildmarken

På Outdoor Ranger får du desuden mulighed for at prøve dig selv af, når vi tager på en fantastisk rejse til den norske ødemark. Her får du brug for alt det, vi har trænet, når vi skal klare os selv en uge midt i den vilde natur. Som forberedelse til turen bliver du blandt andet undervist af Jon Jensen, kendt som vinder af programmet ”Alene i Vildmarken” og højskolens dygtige lærere og spændende samarbejdspartnere.

Del din passion for naturen
På Outdoor Ranger møder du andre mennesker, der deler din passion. Her bliver du en del af et stærkt fællesskab, hvor vi alle er lige og passer på hinanden – både helt bogstaveligt, når vi holder et andet menneskes liv i et sikringsreb – og helt menneskeligt, når vi sammen rykker grænser og deler de store oplevelser.

Her er plads til alle. Dig, der allerede er friluftsnørd, og som vil fordybe sig endnu mere i overlevelse, teknikker eller turplanlægning. Dig, der drømmer om at leve af din passion for natur, formidling og friluftsliv en dag. Og dig, der bare gerne vil sejle kano i solnedgangen, samle svampe i skoven, vandre med vennerne og vågne under åben himmel.

Vi har med andre ord ingen krav om forudgående viden eller færdigheder for at være med på Outdoor Ranger. I stedet vil vi arbejde for, at du får inspirerende og udfordrende oplevelser, der rykker dig og bringer dig tættere på naturen på dine egne præmisser.

Sammensæt dit helt eget ophold
Udover alle aktiviteterne på Outdoor Ranger-linjefaget har du også mulighed for at vælge mellem et hav af forskellige valgfag og dermed sammensætte dit helt eget skema.

Byg endnu mere natur og friluftsliv på din linje - eller prøv kræfter med nogle forskellige sportsfag, kreafag, kulturfag, psykologi, filosofi, musikfag, perspektivfag eller køkkenfag. Du vælger selv. Se eksempler på valgfag her.

Pladser og priser

Der er stadig ledige pladser på Outdoor Ranger-linjen i efteråret 2024 (19+1 uger).
Det er muligt at tilkøbe en ekstra rejseuge i slutningen af opholdet.

Se mere om priser her.
Kontakt os for mere information her.
Tilmeld dig Outdoor Ranger her.

Kurser og certifikater

I løbet af højskoleopholdet har du også mulighed for sammen med nogle af de andre elever at deltage i tillægskurser mod en særskilt betaling. Der kan være tale om:

Jagt

Jagttegn til hagl: 3.500 kr.

Jagtprøvegebyr: 310 kr.

Jagttegnsindløsning: 521 kr.

Riffelskydeforløb: 300 kr.

Riffelprøve: 135 kr.

Adventure / Outdoor

Kitesurferkursus for begyndere 2-4 personer: 1.500 kr. (1.200 kr. ved 8 deltagere)

Faldskærmsspring (tandemspring eller solokursus m. 1 spring): 2.200 kr.

Speedbådskørekort med beståelsesgaranti: 950 kr.

Dykkercertifikat PADI Open Water: 3.200 kr.

Træklatreinstruktør (Grundkurs i træklatring er et krav)
Modul 1 (2 dage): 2.200 kr.
Modul 2 (2 dage): 2.200 kr.
Eksamen (1 dag): 3.000 kr.

Førstehjælp

ERC-kursus med bevis: 1.050 kr.

Bassinlivredder eller åbent-vand-underviser: 1.500 kr.

For alle kurser gælder det, at vores samarbejdspartner skal have et kursus i kalenderen, der passer ind i højskoleforløbet, at der er nok tilmeldte, eller at I er nok på højskolen der vil, så vi kan oprette vores eget hold.

Outdoor Ranger

”Kalø Højskole er Danmarks fedeste friluftshøjskole, så skynd dig at springe på Outdoor Ranger - det bliver en vildt fed oplevelse! „

Niklas og Emil, vindere af TV-programmet "Alene i Vildmarken" 2021
  • Dansk Sprog og Kultur