Dannelsesrejsen

Præstationssamfund. Kønsnormativitet. Økokrise. AI-dystopi. Culture clash. Identitetspolitik. De andre. Klimaangst. Globalisme. Demokratisme. Antropocentrisme. Transhumanisme. Fake news. Kapitalismekritik. FOMO. Whataboutism.

Den moderne verdens problemstillinger er mange.

På Kalø Højskole inviterer vi dig med på en eksistentiel og kulturel rejse, ja en moderne dannelsesrejse. Her stiller vi sammen de store, svære og kloge spørgsmål til tilværelsen og livet i fællesskabet anno 2024.

Sammen tager vi på studierejse i Europa, besøger kulturevents og sætter eksperter stævne for at høre dem fortælle om de temaer, vi og de brænder for. I samtalen med hinanden og i mødet med andre tanker, forestillinger og livsformer bliver vi nemlig klogere på, hvem vi selv er, og hvad vi kan som individer og i fællesskab.

Kort sagt: På Kalø danner vi os til fremtiden.

ANTROPOLOGI – PSYKOLOGI – SAMFUND

På Dannelsesrejsen på Kalø Højskole arbejder vi eksperimenterende og debatterende blandt andet med emner, der kredser om:

• Præstationssamfundet – om stressede livsformer, trivsel og mening
  • Fællesskabsformer og livsformer i praksis – nye, gamle og alternative
  • Livsfilosofi og eksistens – valget, identiteten og menneskets kamp for at blive et selv
  • Kulturmøder og kulturforskelle – antropologiske praksisser
  • Demokratisk kultur – om de mange holdninger og samtalen omkring dem
  • Uligheder – kapitalisme, kulturelle kapitaler og den gode smags magt
  • Normkritik og identitetspolitik– nye køn og seksualiteter
  • Antropocæn – mennesket i økokrisens tegn og naturen bæredygtigt i centrum
  • Nationalisme og globalt fællesskab – os og dem, menneskerettigheder og flygtninge
  • Forbrydelse og straf – om samfundets love, lovbrydere og vores idé om ondskab
  • Kunstens blikke – hvad erfarer vi gennem litteratur, musik, billedkunst, film og teater?
  • Og mange flere af tidens og tilværelsens tematikker, vi tager op i foråret 2024

Din dannelsesrejse

I løbet af dit ophold på Kalø Højskoles Dannelsesrejsen kan du som elev glæde dig til:

• En dannelsesstudierejse til en europæisk kulturby eller i Europas landskaber
  • Folkemødet på Bornholm i juni 2024
  • En spirituel pilgrimsvandring med overnatning i Mariager Kloster
  • Kulturevents i Aarhus' kulturliv: normkritiske teaterforestillinger, sanselige koncerter, litteraturoplæsninger, seværdige biograffilm mv.
  • Tankevækkende foredragsholdere og litterære forfattermøder
  • Besøg på øjenåbnende museer: Museum KØN, ARoS Museum of Modern Art, MOMU Moesgaard Museum
  • Samtaler og debatter med tidens eksperter og praktikere, der former vores verden: arkitekter, præster, politikere etc.
  • Besøg hos Dansk Flygtningehjælp og andre organisationer
  • Besøg bofællesskaber på Djursland, herunder økolandsbyen Friland
  • Antropologisk feltarbejde, hvor du med analyseværktøjer undersøger vores kultur og laver interviews og observationer
  • En udfordrende friluftsrejse i pagt med naturen på Norges fjeld (frivillig tur)
  • Og så en hel masse af øjeblikkets oplevelser, du med garanti får dig som elev på Kalø Højskole

Byg dit eget ophold
Du kan udvide din dannelsesrejse ved at bygge på med nogle af vores mange spændende valgfag. Oplagte tilvalg kunne være:

• Filosofi
  • Psykologi
  • Litteraturklub
  • Filmklub
  • Skriveværksted
  • Podcast
  • Bæredygtig livsstil
  • Kunstværksted
  • Keramik
  • Musik, kor og band
  • Foto
  • Yoga og mindfulness
  • Sankning i naturen
  • Friluftsliv, sport...eller en masse andet. Det er op til dig!

Se alle valgfag her.

På Kalø Højskole har vi de perfekte rammer for din dannelsesrejse. I dagligdagen bliver du en del af en skole, der, foruden en masse danske elever, også rummer 20-25 internationale elever. Dermed får du fantastiske forudsætninger for at forstå dig selv og dit verdensbillede i relation til andre kulturer. Vi har et fint bibliotek, kreative værksteder, musiklokaler, storslået natur lige udenfor og masser af plads til store tanker.

Glæd dig til mange fede livserfaringer, kulturevents, kunstoplevelser og interessante diskussioner om menneskets fremtid, verdens tilstand og livets spørgsmål! Det er dannelse!

Pladser og priser
Der er stadig ledige pladser på Dannelsesrejsen-linjen i efteråret 2024 (25+1 uger).
Det er muligt at tilkøbe en ekstra rejseuge i slutningen af opholdet.

Se mere om priser her.
Kontakt os for mere information her.
Tilmeld dig Dannelsesrejsen her.

”Dannelsesrejsen er for dig, der kan lide at stille de store spørgsmål. Vi forsøger at finde en mening med galskaben og fordyber os i tanker, kultur og kloge ord,„

Michael, underviser på Dannelsesrejsen
  • Dansk Sprog og Kultur